Helsinki tarvitsee omaa bussiliikennettä

21.10.2015

Helsinki tarvitsee omaa bussiliikennettä

Kun Helsingin bussiliikenne yhtiöitettiin syksyllä 2004 oikeiston ja vihreiden äänin, painotettiin, että ”kaupungin ei pidä jäädä monopolien armoille” joukkoliikenteessä ja että yhtiöittäminen ”varmistaa oman bussiliikennetoiminnan vakaan ja pitkäjänteisen kehittämisen”.  Yhtiöittämisen vastustajat varoittivat, että tien päässä uhkaa yksityistäminen.

Tänään tiedämme, kummat olivat oikeassa. Kun bussiliikenteen kilpailuttaminen alkoi pääkaupunkiseudulla, oli liikennöitsijöitä lähes 20. Nyt markkinoita hallitsee neljä yhtiötä. Jos Helsinki luopuu kokonaan omasta bussiliikenteestä, vähenevät mahdollisuudet vaikuttaa bussiliikenteen kehittämiseen entisestään. Tämä on sitäkin huolestuttavampaa, kun samaan aikaan liikenneministeri ajaa myös junaliikenteen kilpailuttamista.

Helsingin bussiliikenteen kilpailuttaminen ja yhtiöittäminen on esimerkki ns. konsulttidemokratian tuhoisasta roolista. Päätökset valmisteltiin ohi joukkoliikennelautakunnan, asukkaita ja työntekijöitä kuulematta. Konsulttiyhtiö Ernst & Young, joka tunnetaan paremmin veroparatiisikytköksistään kuin Helsingin joukkoliikenteen asiantuntemuksesta, esitti yhtiön perustamista jo valmiiksi velkaiselle pohjalle yhdistämällä HKL-bussiliikenne ja Suomen Turistiauto.

Se vaihtoehto, että kaupungin sisäisen bussiliikenteen kilpailuttaminen olisi sopimuskausien päättyessä lopetettu ja HKL olisi liikelaitoksena rajoittunut vain Helsingin sisäiseen liikenteeseen, sivuutettiin. Samoin sivuutettiin varoitukset siitä, miten huonosti oli jo käynyt yhtiöittämisessä kunnallisille liikennelaitoksille muissa pohjoismaissa. Oliko joku niin suuruudenhullu, että kuvitteli Helsingin voittavan kilpailussa tämän alan maailman suurimpiin kuuluvat yhtiöt – vai oliko tavoitteena jo alun perin yksityistäminen?

Jos kaupunginhallituksen esitys Helsingin bussiliikenteen myymisestä nyt hyväksytään, riippuu joukkoliikenteen kehitys yhä enemmän muutaman suuryhtiön voitontavoittelusta. Samalla kaupunki joutuu kirjaamaan 23 miljoonan euron luovutustappion ja tekemään usean kymmenen miljoonan kulukirjaukset yhtiön veloista.

Helsingin Bussiliikenteen ongelmiin ei ole poppakonsteja. Mutta vaihtoehdoton tämäkään tilanne ei ole. Valmisteluaineistossa on jo viitattu konkurssiin tai toiminnan alasajoon niin, että sopimuksia, kalustoa ja varikoita myydään pois.

Yhtiön mahdollisuutta toimia HSL:n in-house –yhtiönä on kysytty HSL:ltä, jolla ei ole siihen halua. Mutta sen sijaan ei ole selvitetty mahdollisuutta, että Helsingin sisäisen bussiliikenteen kilpailuttaminen lopetetaan vaiheittain, sitä mukaa kuin sopimuskaudet päättyvät ja Helsinki ryhtyy järjestämään HKL:n tai uuden kunnallisen liikelaitoksen puitteissa kaupungin sisäistä bussiliikennettä.

Tässä vaihtoehdossa Helsingin Bussiliikenne –yhtiö ajetaan alas ja sen omaisuus myydään, jolloin kaupungilla on itsellään mahdollisuus hankkia sitä omistukseensa. Työntekijöiden asemaa turvattaisiin liikkeenluovutussääntöjen mukaisesti. Kilpailuttamisesta vastaavalle HSL-kuntayhtymälle Helsinki voi kuntayhtymän suurimpana rahoittajana asettaa tähän liittyviä ehtoja joukkoliikenteen tukemiselle. Toisaalta kaupungin liikelaitos ei osallistuisi HSL:n kilpailutuksiin tai muuhun toimintaan avoimilla markkinoilla.

Kyse on isosta linjavalinnasta. Onko joukkoliikenteessä kyse vain rahasta ja kilpailukyvystä – vai julkisesta peruspalvelusta, jonka sosiaaliset ja ekologiset merkitykset vain kasvavat.

Ehdotan, että valtuusto päättää hylätä esitetyn ennakkosuostumisen antamisen Helsingin Bussiliikenne Oy:n myymiseen. Samalla valtuusto edellyttää, että selvitetään vaihtoehtoja kaupungin oman bussiliiketoiminnan jatkamiseksi, esimerkiksi kunnallisen liikelaitoksen kuten HKL:n toimesta niin, että luovutaan vaiheittain kaupungin sisäisen joukkoliikenteen kilpailuttamisesta ja että liikelaitos toimii vain Helsingin sisäisessä liikenteessä.

(Hakasen vastaesitystä kannattivat Perussuomalaisten Lindell, Huru ja Hyttinen sekä sitoutumaton René Hursti. Äänestykseen eivät paikalla olleista osallistuneet SDP:n Wallgren sekä VAS:n Koivulaakso ja Muttilainen.)

© 2024 Yrjö Hakanen
webDesign: Mekanismi »