HSL avaa junaliikenteen kansainvälisille suurfirmoille

13.2.2018

Helsingin seudun lähijunaliikenne kilpailutetaan ja kilpailutuksen voittaja aloittaa liikennöimisen kesällä 2021. Seudun joukkoliikenteen järjestämisestä vastaava HSL-kuntayhtymä päätti kilpailuttamisesta tiistaina.

Helsingin seudun lähijunaliikenne on Suomessa junaliikenteen kannattavin alue. Sen kilpailuttamisella murennetaan ja pilkotaan VR:n eli valtion rautateiden toimintaa. Samalla avataan kansainvälisille suuryhtiöille tie Suomen markkinoille.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemen (kok) mukaan kiinnostuksensa ovat jo ilmaisseet brittiläiset First Group, Go Ahead ja National Express Group, Saksan valtion rautatieyhtiön tytärfirma Arriva, hongkongilainen MTR:n, monikansallinen Transdev sekä Norjan, Ruotsin ja Suomen valtiolliset rautatieyhtiöt (HS 12.2.).

Kilpailutus ei koske kaikkia kustannuksia vaan kilpailun voittaja saa korvauksetta käyttöönsä verovaroilla hankitun junakaluston ja eräitä palveluja. ”HSL-liikennettä tuottava henkilöstö” siirtyy liikkeenluovutuksella kilpailun voittajalle. Jos VR häviää kilpailutuksen, se voi kuitenkin johtaa muun henkilöstön vähennyksiin.

Päätös kilpailuttamisesta tehtiin HSL:n hallituksessa yksimielisesti. Sen hyväksyivät myös eduskunnassa liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) ajamaa VR:n pilkkomista ja kilpailuttamista arvostelleet SDP:n, Vasemmistoliiton ja vihreiden edustajat.

Periaatelinjaukset Helsingin seudun junaliikenteen kilpailuttamisesta tehtiin jo vuonna 2014. Helsingin edellisessä valtuustossa raideliikenteen kilpailutusta vastusti poliittista ryhmistä vain SKP ja Helsinki-listat.

© 2024 Yrjö Hakanen
webDesign: Mekanismi »