Nokia ja isot pojat syyttelevät toisiaan

23.9.2018

Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaan haastattelu tänään Hesarissa vahvistaa jo aiemmin kerrottua Nokian johtamiskulttuurista, joka esti tarttumista ongelmiin ja haasteisiin ajoissa. Kritiikki Jorma Ollilaa kohtaan on Petri Sajarin tekemän laajan jutun keskiössä. Mutta mielenkiintoista on myös se, miten vahvasti nousee esille Nokian jumiutuminen Symbian-käyttöjärjestelmään.

Kun itse kirjoitin Nokiasta 2000-luvun alussa, kiinnitin huomiota siihen, miten Nokia pyrki vahvistamaan johtavaa asemaansa markkinoilla sitomalla muita puhelinvalmistajia Symbian-yhteenliittymään ja lisenssisopimuksiin. Kävikö niin, että mahtiasemassa Nokian johto aliarvioi tämän yhteenliittymän ja silloisen kännykkäbisneksen ulkopuolelta tulleita uusia innovaatioita, Applen iPhonea ja Googlen Android-käyttöjärjestelmää? Se, mikä oli ensin keino vahvistaa Nokian asemaa, kääntyikin kehityksen jarruksi – ihan klassisten monopolikapitalismin teorioiden mukaisesti. Samalla kun Nokia vahvistui, monet sen toimintaan liittyvät ristiriidat syvenivät.

Miksi Siilasmaa sitten haluaa tulla nyt ulos tällä tavalla Nokian edellisen hallituksen puheenjohtajan voimakkaalla kritiikillä?” Jorma Ollilan kauden ”pelolla johtamisen” kulttuurista ovat jo monet muut puhuneet ja kirjoittaneet. Siilasmaa sanoo halunneensa kuvata asioita, jotta muut voisivat ottaa opiksi Nokian kriisistä. Varmaan sitäkin, mutta ainakin tämän haastattelun perusteella on vaikea välttyä ajatukselta, että Siilasmaan johdolla tapahtunut Nokian puhelinliiketoiminnan myyminen Microsoftille on jättänyt syvät arvet. Kuvauksellaan Ollilan kauden seurauksista Siilasmaa piirtää asetelman, jossa hänellä ei ollut muita vaihtoehtoja ja hän pelasti Nokian. Ei ihme, että Ollila torjuu kritiikin.

Microsoft-kauppa pelastikin Nokian omistajat, sijoittajat, ja yhtiön toiminta jatkuu. Mutta Nokian brändiä globaalina tavaramerkkinä kulutustavaramarkkinoilla se ei pelastanut. Sinivalkoinen menestystarina kännykkäbisneksessä vaihtui harmaaseen verkkoliiketoimintaan, jonka saavutuksia harvempi näkee Nokian tuotteina ja joka työllistää Suomessa entistä harvempia.

© 2018 Yrjö Hakanen
webDesign: Mekanismi »