Ruuhkamaksut ja keskustatunneli kyselytunnilla

27.9.2006

Tukholmasta on ruuhkamaksukokeilun positiivisten kokemusten lisäksi saatu jo aiemmin toinenkin tärkeä ja meille ajankohtainen kokemus liikennepolitiikasta. Tukholmassa yritettiin nimittäin pitkään vähentää ruuhkia rakentamalla lisää ajoväyliä ja tunneleita. Uudet väylät helpottivat hetkeksi, mutta lopulta tuloksena oli vain liikennemäärien lisääntyminen ja ruuhkien uusiutuminen entistä massiivisempina.

Helsingissä ei pidä toistaa samoja virheitä. Suunniteltu keskustatunneli ei poista ruuhkia eikä vähennä liikenteen päästöjä. Se toisi keskustaan noin 30 000 autoa lisää joka päivä ja vastaavasti lisää päästöjä.

Keskustunnelin vaihtoehtona pitäisikin selvittää muita keinoja. Esimerkiksi Raide-Jokerin toteuttaminen maksaa vain puolet keskustatunnelin hinnasta. Raide-Jokerin toteuttamiselle on nyt avautunut lisää mahdollisuuksia, kun Espookin nosti sen metropäätöksensä erääksi lisäehdoksi.

© 2019 Yrjö Hakanen
webDesign: Mekanismi »