Sanojen ja tekojen kuilu Sörnäistentunnelissa

25.11.2021

 

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi eilen pitkän keskustelun jälkeen Sörnäistentunnelin hankesuunnitelman äänin 48 – 37. Ainakin 180 miljoonaa euroa maksavan tunnelin puolesta äänestivät kokoomus, perussuomalaiset, Liike Nyt sekä suurin osa SDP:n ja RKP:n valtuutetuista.

Yksityisautoilua ja sen aiheuttamia ongelmia lisäävän tunnelin rakentaminen on todella erikoinen ratkaisu näinä aikoina, kun kaupungeilta odotetaan ilmastotekoja ja siirtymistä ekologisesti kestävämpään liikenteeseen. Eikä ole kuin kuukausi siitä, kun valtuusto hyväksyi kaupunkistrategian, jonka mukaan kaikessa päätöksenteossa toteutetaan kunnianhimoisia ilmastotavoitteita.

Valtavan summan laittaminen autoilun edistämiseen on myös sosiaalisesti epäoikeudenmukaista, kun samaan aikaan vähennetään joukkoliikenteen vuoroja ja alibudjetoidaan muun muassa sote-palveluja. Noin 180 miljoonan rakentamiskustannusten lisäksi tulee vielä 20 miljoonaa joka vuosi tunnelin ylläpitokustannuksia.

Päävastuussa onnettomasta tunnelihankkeesta ovat Helsingin kokoomusjohto sekä maankäytön ja liikenteen suunnittelun johtavat virkamiehet. Se on erikoinen sekoitus vanhentuneita liikennesuunnittelun ajatusmalleja, autoilun puolesta lobbaamista sekä rakennusliikkeiden ja tunneliurakoitsijoiden intressejä.

Tunnelihankkeen lähtökohdat paalutettiin Sörnäistenrantaan jo silloin, kun Kalasataman aluetta alettiin suunnitella. Valitettavasti siinä vaiheessa nyt Sörnäistentunnelia vastaan äänestäneet vihreät, Vasemmistoliitto ja keskusta hyväksyivät kaupunkiympäristötoimialan ja rakennusliike SRV:n ylimitoitetut suunnitelmat, jotka perustuivat myös tunnelin tekemiseen.

Olin silloin SKP:n ja Helsinki-listojen valtuutettuna ja jäin yksin vastustamaan Kalasataman keskuksen kaavaa ja Sörnäistentunnelin yleissuunnitelmaa. Jos Vihreät, Vasemmistoliitto ja Keskusta eivät olisi hyväksyneet Sörnäistentunnelin suunnitelmaa vuonna 2012, olisi koko hanke voinut pysähtyä samaan tapaan kuin Keskustatunnelille kävi muutama vuosi aiemmin.

Sörnäistentunnelin nouseminen isoksi kiistaksi kertoo kuitenkin siitä, että paljon on muuttunut. Enää ei tällaista hanketta voinut viedä läpi vain yhden valtuutetun vastustaessa. Iso kiitos tästä kuuluu Elokapinan, Greenpeace Helsingin ja Maan ystävien järjestämille mielenosoituksille. Kansalaisliikkeiden aktiivisuudella voidaan edelleen torjua vanhentuneen liikennepolitiikan jatkaminen Keskustatunnelilla.

© 2021 Yrjö Hakanen
webDesign: Mekanismi »